tiistai 28. huhtikuuta 2015

Pariisi siskoseurassa

Tämän reissun alkusysäys ei ollut iloinen. Se kuitenkin näköjään tarvittiin, jotta lähdimme matkaan. Nuoremman pikkusiskoni haave on jo pitkään ollut päästä Pariisiin ja sinne me suuntasimme pitkälle viikonlopulle kolmen naisen voimin.

Siskoille Pariisi oli aivan uusi paikka. Minä olin kaupungissa kolmatta kertaa, joskin ensi kertaa ilman lapsia. Laiskanleppoisat päivämme yhdessä kuluivat ihan liian nopeasti! Tallailimme pitkin katuja, suhasimme metrolla, otimme lasillisen siellä täällä ja tuolla. Ihastelimme niska väärällään parvekkeita ja koristeellisia rakennuksia. Herkuttelimme ankalla, simpukoilla ja macaroneilla. Kuvasimme kukkivia puita ja hotellin ikkunasta avautuvaa kaupunkimaisemaa. Kävimme katsastamassa nähtävyyksistä niin kirkkoja kuin Moulin Rougenkin. Pysähdyimme hyväksi toviksi kuuntelemaan katusoittajia. Ihastelimme lämmintä aurinkoa ja ranskankielen kuulemista. Tiirailimme terassin ohi tallustavia ihmisiä, ihmettelimme Montmartren taiteilijoita ja juttelimme korutaiteilijan kanssa. Pelästyimme yöllistä palohälytystä joka paljastui onneksi turhaksi. Lauloimme Adelea Seinen rannalla. Nauroimme, joimme, söimme ja pikkuisen itkeä tirautimmekin. Sanalla sanoen siis nautimme toistemme seurasta ja Pariisista koko sydämellämme!

Kävimme lauantaina ihanalla illallisella Oka:ssa. Siitä myöhemmin lisää.

Kiitos siskot reissusta. Olette superrakkaita!

1. Kuulostaa ihnanalta siskosten reissusta:) Ja kauniit kuvat!

2. Mahtavia kuvia! Tuli mieleen meidän viimekesän Pariisin piipahduksemme, jolloin luimupupulan väki oli oppainamme :)

3. Jael ja Campasimpukka: Kiitokset kuvakehuista! Lämmittävät mieltä kovasti.

Pariisi on kyllä aina hyvä ajatus. Ja siellä kyllä riittää ihan vaan tuollainen tallailukin, ilman kummempia suunnitelmia.

4. Oih ja voih, Pariisi on aina ihana! Ja vielä näin keväällä. <3

5. oijoi kuinka Pariisi taas monen vuoden jälkeen houkuttelisi! Ihania kuvia!

6. Riitta niin on! Kevät oli siellä niin paljon pidemmällä ja aurinko helli meitä paisteellaan. En olisi osannut toivoa enempää.

Andalusiana: kiitos! Tuollaisesta kohteesta on suht helppo näpsiä kuvia :).

7. Tulin juuri viime yönä Pariisista, jossa olin ensimmäistä kertaa. Olin vuosikausia haaveillut matkustavani sinne ja nyt sen toteutin.Saavuimme mieheni kanssa Orlyn lentokentälle ma iltana n klo 19 ja päätimme lähteä rohkeasti RER junalla kohti Pariisin keskustaa. Vaihto metroon ja saavuimme sinne minne suunnittelimme. Se jäi avonaiseksi, miten ostamme lippuja eri vyöhykkeille? Kertalippu metroon maksoi 1.8e.Infon saaminen tuntui olevan välillä aika yliolkaista.Jotkut eivät suostuneet puhumaan ja ymmärtämänn kuin ranskaa, mutta englannilla pärjäsi loistavasti.Kyselimme eri lippu vaihtoehtoja useamman kerran, mutta mutta...Onhan tuo Pariisi aikamoinen kaupunki eikä siitä saa kuin pienen ripauksen 5 päivässä. Ostimme Paris visit passit, johon sisältyi hurjan paljon nähtävää ja koettavaa, mutta aika on rajallinen.Louvre,Versailles, Notre Dame, jokiristely illalla, Eiffel, Champs Elysee,Riemukaari ja yli 2 tunnin kiertoajelu bussilla.Moulin Rouge ympäristöineen, latinalaiskortteli ym ym ym...huh huh.Kaupungissa on kaikille jotain.Löytyy kallista vaatetta, mutta myös erittäin halpaa.Hää-ja juhlapuvut voi löytyä todella edullisesti. Ruuan taso ja hinta on myös vaihtelevaa. Kulttuureja päällekkäin ja lomittain. Eiffel oli henkeäsalpaava. Näimme sen päivällä sekä yöllä, kun se loisti täydessä valaistuksessa. En olisi ikinä uskonut kuvien ymv perusteella, miten valtava se on ja kaunis. Äärettömän kaunis. Aika kiva kaupunki. Menisin milloin tahansa uudelleen.Suosittelen lämpimästi. Itse keskityin historiaan, taiteeseen., nähtävyyksiin ja kulttuuriin.Lafayttessa pyörähdin.

8. Lämmin kiitos kommentista Tiina. Minustakin Pariisi on todella kiva kaupaunki ja minäkin menisin koska vaan uudestaan!

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat