keskiviikko 26. lokakuuta 2016

Ruokaisa risteily ja Södermalmin vinkkejä

reissun ja ruuat tarjosi Viking Line
Syyslomalla olimme pääosin kotona. Meille tämä lomailumuoto on todella erikoinen, mutta tuli tarpeeseen. Saimme tehtyä monenlaisia hommia ja hoidettua asioita joita normaaliarjessa ei kerkeä tai jaksa. Pienelle reissulle silti teki mieli ja lähdimmekin piipahtamaan Tukholmassa Viking Line:n M/S Gabriellalla.
Lähtöiltana nautimme maistelumenun No Name-ravintolassa ollen kovasti tyytyväisiä. Tästä illallisesta kirjoitinkin jo täällä
Laivatraditioksi on muodostunut muutaman reissun jälkeen ilmakiekon pelaaminen. Paljon muuta emme ehtineet illalla tehdä, paitsi lapset plarata nettiä hytissä laivan Wi-Fi:n turvin.

Aamupalan söimme Food Garden ravintolassa. Kaikki löysivät herkkua lautaselleen. Meille aikuisille se oli savukalatahna ja lihapullat, lapsille pekoni sekä pannukakku.
Tuhdin aamupalasetin jälkeen oli hyvä lähteä tallailemaan Tukholman katuja. Huomionarvoista onkin, että Viking Line rantautuu Södermalmin rantaan, käytännössä hienon valokuvamuseo Fotografiskan takapihalle. Se yksistään olisi saattanut riittää meille aikuisille, mutta nyt ei lapsia kiinnostavia näyttelyitä ollut tarjolla kuten viime keväisellä omalla reissullani olisi ollut

Päätimme kierrellä Söderin katuja, mikä riittikin vallan mainiosti koko sakille.
Aluksi päädyimme yhdistettyyn Lelu- ja ratikkamuseoon, joka oli kävelymatkan päässä laivalta. Bongailimme paitsi pelottavia nukkeja, myös hassuja leluja.

Poitsua kiinnosti erityisesti pienoisrautatie ja sen mittakaavavirheet. Tyttäremme tykkäsi leikkiä niin lipunmyyjää, metron ajajaa kuin matkustajaakin.

Ruotsista löytyy svengiä.
Kanelipullalle ja viinilasillisille piipahdimme kivaan Bakverket kahvilaan. Viereisessä pöydässä nautiskeltiin oivan oloista aamupalasettiä, mikä tiedoksi niille jotka eivät halua laivassa aamupalastaa.

Kävimme ostoksilla myös suloisessa Pärlans puodissa, jossa näimme karkkien pakkaamistakin.
 Ostoksia teimme niinikään hauskan värikkäässä Coctailissa ja lakritsikipsalla

Illallisen nautimme laineille taas lähteneellä laivalla Food Garden ravintolassa. Koostimme itse menut Luonto Lautasella kokonaisuudesta syöden pääruuaksi poroa.  Lapset halusivat hampurilaisannokset joihin olivat hiukan lötköjä ranskalaisia lukuunottamatta tyytyväisiä.

Hytissä lapset arvostivat kerrossänkyä ja aikuiset parisänkyä.

9-vuotias tyttäremme totesi reissusta ihanasti:
Minun mielestäni Ruotsissa oli kivaa. Erityisesti pidin maisemista ja junamuseosta.
Tämä reissu oli mukava kun sai olla koko ajan perheen kanssa.